Era anul 2020 si pandemia tocmai se instala, iar cei de la Id Software lansau Doom Eternal ( vezi review ), un joc care a schimbat dinamica jocurilor FPS . Doom Eternal mi-a ocupat o buna parte din cele 3 luni de pandemie care au urmat, iar in acea perioada multi dintre pasionatii de jocuri s-au putut bucura si de timp liber si mult timp de joc. Pe vremea aceea placile video Nvidia RTX 20 erau la putere, inainte sa vina haosul cu RTX 30 si preturile acestora. Fast-Forward in 2025, un nou joc DOOM este la orizont, mai exact Doom the Dark Ages. L-am asteptat cu nerabdare si iata ca a sosit momentul sa il joc, dar nu oricum, ci cu un RTX 5090 instalat. Pe vremea lui Doom Eternal aveam un RTX 2080 Ti instalat si m-am putut bucura pe masura, dar acum a sosit momentul unui nou sistem. Pe langa hardware-ul mai nou si mai performant, Nvidia ofera pentru Doom The Dark Ages si DLSS 4, MultiFrame Generation si Ray-Tracing. Toate aceste etechnologii nu prea existau atat de bine slefuite pe vremea lui RTX 2080 Ti.

Iata platforma noastra pentru Doom The Dark Ages
- CPU: AMD Ryzen 9950X3D ( vezi produs );
- Placa de baza: Aorus Elite X870E WiFi 7;
- Placa Video: Gigabyte RTX 5090 32 GB ( editie Gaming OC );
- Carcasa: Streacom BC1 V1;
- Sursa: Seasonic Prime 1600W ( Vezi review );
- SSD: Crucial T705 PCIe 5.0 ( Vezi Review );
- Monitor: Aorus FO27Q3 ( Vezi Review );
- Mouse: Razer Basilisk V3 Pro;
- Tastatura: Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed;
- Scaun: NobleChairs Doom Edition ( vezi produs ).


















Suntem norocosi ca ne jucam cu atat hardware si putem avea un sistem serios de jocuri si de teste. Ma astept la o performanta excelenta in joc cu multe FPS-uri la rezolutia QHD. Monitorul de 360 Hz imi ofera o experienta fluida, dar si placii video RTX 5090 o oportunitate pentru a impinge cat se poate de multe FPS-uri.
Cerintele de Recomandare pentru Doom The Dark Ages
- CPU: AMD Ryzen 7 3700X / Intel Core i7 10700K or better
- RAM: 16 GB
- VIDEO CARD: NVIDIA or AMD hardware Raytracing-capable GPU with 8GB dedicated VRAM or better (examples: NVIDIA RTX 2060 SUPER or better, AMD RX 6600 or better)
- DEDICATED VIDEO RAM: 8192 MB
- OS: Windows 10 64-Bit / Windows 11 64-Bit
- SHADER MODEL VERSION: 6.0
- FREE DISK SPACE: 100 GB






Cerintele de Minime pentru Doom The Dark Ages
- CPU: AMD Ryzen 7 5700X or Intel Core i7 12700K or better
- RAM: 32 GB
- VIDEO CARD: NVIDIA or AMD hardware Raytracing-capable GPU with 10GB dedicated VRAM or better (examples: NVIDIA RTX 3080 or better, AMD RX 6800 or better)
- DEDICATED VIDEO RAM: 10240 MB
- OS: Windows 10 64-Bit / Windows 11 64-Bit
- SHADER MODEL VERSION: 6.0
- FREE DISK SPACE: 100 GB
Cerintele recomandate nu sunt deloc mici, dar traim in 2025 si jocurile AAA au nevoie de putere serioasa, mai ales pentru cei dintre noi cu monitoare QHD/4K la 240 Hz. Ca daca ai configuratie de top este nevoie si de periferice pe masura. Am ales un kit Razer pentru acest titlu si la prima impresie par sa ma multumeasca pe deplin.
Prima impresie – Doom The Dark Ages
De la lansarea actualului Doom Eternal nu cred ca am mai asteptat un joc atat de mult ca noul Doom The Dark Ages. M-am mobilizat pentru lansare si am mobilizat si cativa parteneri ( AMD, Noblechairs, Razer,Gigabyte ) pentru o experienta fara cusur alaturi de acest titlu. Si bine am facut, pentru ca pe un monitor QHD la detalii Ultra-Nightmare cu 9950X3D si RTX 5090 abia am rupt bariera celor ~200 fps ocazional. Jocul ocupa surprinzator de putin pe SSD, putin sub 70 GB ( Doom Eternal ocupa acum ~88 GB ). Ma astept curand cu DLC-uri si alte update-uri sa ajunga tot pe aici si noul titlu.



Am intrat in joc imediat si am inceput campania curios de poveste si de modul de joc. Povestea inca nu am inteles-o pe deplin ( neterminand jocul inca ). Dar am avut parte de o schimbare de mod de joc majora fata de Doom Eternal ( cu care eram obisnuit ). Modul de joc este acum mai ”pamantean”, nu mai zbori de colo-colo atat de des si esti intr-un contact mult mai direct cu inamicii. Demonii au evoluat si ei, parca sunt mai multi si mai specifici perioadei ” medievale” in care acest joc te transporta. Technologia exista in mecanica jocului, dar nimic nu este stralucitor si nimic nu te distrage.

Armele sunt noi, de la design pana la cum functioneaza, upgrade-urile pentru ele sunt multiple si ca si ”valuta” ai aur si pietre pretioase pentru a facilita upgrade-urile ( ca in vremurile medievale ). Imi place cum se misca jocul, dinamica se invata usor daca esti deja fan Doom Eternal, te prinde jocul, nu ai cum sa nu remarci personalitatea sa diferita fata de oricare alt joc din seria DOOM. Personal, de asta am vrut sa fac un proiect de joc cu acest titlu pentru ca ma joc rar, dar cand o fac aleg un joc precum acesta.
Gameplay
Am intrat in joc pe data de 13 Mai la 12.30 si am reusit sa termin in 7 ore de joc activ cumulat cam 60% din joc. Am avut cu ce ma distra la prima interactiune si sunt convins ca trebuie rejucat cu setari de dificultate marite dupa ce il termin la un pas lejer. Iata o parte din gameplay daca va intereseaza. Daca nu vreti spoilere, EVITATI ACEST VIDEO:
Performante
Rezolutia la care am jucat a fost QHD cu monitorul Aorus FO27Q3, care duce pana la 360 Hz pe un panou QD-OLED. Imaginea arata spectaculos datorita acestui panou, iar detaliile de la UltraNightmare sunt extraordinare. Mi se pare rezolutia optima de jucat daca ai un RTX 5070/5080 si chiar 5090 ca sa ai o fluiditate cat se poate de mare. Poate ca imersiunea nu este asa wow ca la 32 inch cu rezolutie 4K, dar nu toata lumea are spatiu pentru asa monitoare. Monitorul da vizualului din Doom The Dark Ages un look medieval, intunecat cu o multime de detalii in arme, personaj si mai ales mediu si demonii pe care ii intalnesti. Trebuie sa incetinesti ritmul de joc si sa o mai incasezi de la inamici ca sa observi la adevarata valoare calitatea acestui joc. Pe langa performanta bruta oferta de RTX 5090, nu trebuie sa uitam ca este un joc cu Ray-Tracing, DLSS 4.0 si MultiFrame Generation. toate aceste functionalitati vor oferi FPS-uri mai multe pentru cei dintre voi care spera sa ”rupa” bariera celor 144 fps-uri la detalii maxime.

Calitatea Imaginii este peste asteptari, iar RTX 5090 Gaming OC de la Gigabyte nu doar ca ramane rece cand ruleaza la maximum de detalii noul Doom, dar reuseste sa rupa constant pragul celor 150 fps-uri constant si sa ofere o experienta de joc nemaipomenita. Nivelul de detalii in jocuri este coplesitor, chiar trebuie sa joci jocul de macar 3-4 ori sa poti vedea adevarata sa frumusete. Avand componente atat de capabile in acest build chiar am putut observa detaliile la claritate maxima. Nu vorbim numai de texturi, vorbim de suita impresionanta de arme, vorbim de dragon, de robotul mecanizat si tot mediul care se invarte in jurul personalului principal ( vezi video de mai sus ). Curand vorbim si despre implementarea DLSS 4.0 si MultiFrame Generation in acest joc.
DLSS 4.0 si Path Tracing
Doom The Dark Ages vine cu implementare DLSS 4.0 si tot ce inseamna functionalitate RTX, integrare in arhitectura Blackwell. Iar cu ajutorul acestora si a placilor din seria RTX 50 poti creste exponential FPS-urile pentru o fluiditate mai buna. Inainte sa discutam despre performante, haideti sa descriem fiecare optiune disponibila in parte.




Setarile disponibile cu DLSS din meniul Doom The Dark Ages.
- DLSS 4.0 este cea mai recenta versiune de randare neurala alimentata de nucleele Tensor din placile GeForce RTX 50. Functionalitatile noi din aceasta editie 4.0 au legatura cu generarea mai multor frame-uri cu AI intre cele randate standard de placa video. Pentru a vedea cat de impact sunt acestea si cu cat creste procentual cifra finala, am ales un GeForce RTX 5090 alaturi de un Ryzen 9950X3D. Iata ce diferente de functionalitati sunt intre diversele versiuni de DLSS.

Functionalitatile DLSS 4 disponibile pe RTX 50 vs 40 vs 30 vs 20.

Cum functioneaza MFG in DLSS 4.
- Path Tracing este un algoritm de randare in timp real care adauga mediului lumina si umbra care interactioneaza cu mediul 3D exact ca in realitate. Arhitectura Blackwell reuseste sa faca asta cat se poate de rapid si eficient. Raytracing-ul nu mai este acum varful tehnologiei cand vine vorba de lumina si reflexii. Path Tracing-ul se vrea a fi o evolutie a acestui standard prezent de la RTX 20 incoace. Am pregatit un grafic care sa arate performanta si impactul imaginilor cu Path Tracing in Doom The Dark Ages.

- Multi-Frame Generation este ultima functionalitate adaugata versiunii de DLSS 4.0. Aceasta este capabila sa genereze 15 din 16 pixeli afisati pe ecran cu ajutorul AI. Asta este valabil pentru setarea DLSS Performance cu MFG 4X activat. Asta inseamna ca la rezolutia 4K va fi randat un singur cadru la 1080P pentru fiecare 4 fps-uri afisate. Pe scurt, AI-ul din spatele acestei tehnologii genereaza FPS-uri pentru a imbunatati fluiditatea jocurilor, nu neaparat calitatea. Asta se poate observa cand te joci cu MFG/DLSS activat si diversele setari aplicate. Este clar ca daca alegi modul de performanta sacrifici calitate, iar modul Quality iti da cresteri subtile de performanta.

Iata si graficul cu performantele DLSS si diversele sale moduri disponibile in Doom The Dark Ages:

Cam asa arata cifrele si fps-urile cu 5090 in randare clasica vs DLSS vs Frame Gen si Path Tracing.
Diferentele sunt marisoare intre standarde la un GPU din seria RTX 50, iar cei cu RTX 40/30 vor primi ceva fps-uri extra care sa faca jocul mult mai fluid.
Concluzie
Doom The Dark Ages se dovedeste un real success din punctul meu de vedere. Daca vorbim de performanta, RTX 5090 reuseste sa ofere performanta sublima in modul Ultra Nightmare. Iar daca ai setarile de grafica la maximum observi un mediu inspirat din Doom 3, dar cu mai putin suspans si ”groaza”. Te joci pentru a capata un anumit ritm si dinamica, similar cu Doom Eternal, dar stai mult la sol si infrunti cu ajutorul scutului inamicul si ii intorci de multe ori furia si proiectilele inapoi spre el. Recomand jocul cu caldura daca vreti ceva mai diferit fata de Doom Eternal. Atat zic, in rest descoperiti voi. Ideal ar fi sa o faceti pe o placa video din seria RTX 50 de la Nvidia pentru DLSS 4 si MultiFrame Generation.

Hardware-ul pe care am testat jocul nu este ieftin, RTX 5090, Ryzen 9950X3D reprezinta varful de gama vizavi de ce poate sa se afle intr-un sistem de gaming. Performanta lor a fost sublima si cu siguranta poti juca si cu un Ryzen 9700X/7800X3D/5800X3D + RTX3070/4070 jocul la 85% din experienta pe care o ofera hardware-ul scump si nou de mai sus. Kit-ul de mouse si tastatura Razer s-au descurcat excelent, odata ajustat cu controalele jocului nu prea pot sa zic ca am fost incurcat de periferice, din contra, m-au ajutat prin sensibilitate sa fac fata inamicului in prima mea tura de joc. Iar dupa ce il termin, trebuie reluat la dificultate mai mare si la un pas mai alert. Acolo, iarasi, perifericele isi arata valoarea.

Noblechairs Doom Edition este un scaun mare si confortabil. A fost o placere sa am o bucata de mobilier tematic cu seria Doom. Materialele sunt premium, exista suport lombar si ramane un scaun de baza care se gaseste usor in Romania cand vine vorba de jocuri sau lucru intr-un mediu cu temperatura controlata. Neavand mesh, te cam incingi pe el. Daca vrei sa stii mai multe despre Noblechairs Hero ( vezi review aici ). Cam asta ar fi experienta si setupul cu Doom The Dark Ages, un joc cu potential enorm care va asteapta sa va detensionati de la o saptamana plina de munca sau care sa va tina in priza in perioadele in care vremea este tare urata. Daca vreti sa achitizionati ceva dintre perifericele si componente prezentate mai sus va las cateva link-uri mai jos:
- Noblechairs Doom Edition ( vezi produs );
- Periferice Razer ( Vezi toata gama de tastaturi si mousi );
- Placi Video Gigabyte din seriS RTX 50 ( vezi gama completa );
Link-urile din acest articol sunt de afiliere, iar daca le folositi sustineti activitatea independenta a blogului!
VA ASTEPT SA VA ALATURATI SI COMUNITATII DE PE YOUTUBE ( VEZI DESPRE CE ESTE VORBA SI ABONEAZA-TE AICI ) si pe forumul Ghidul.Tech ( vezi domeniu ).